Kampania promocyjna, a buzz marketing

Wyobraź sobie taką sytuację. Zastanawiasz się nad zakupem nowego obuwia sportowego. Wybór nieco cię przytłacza, nie wiesz do końca, na jaki produkt się zdecydować i czy warto dopłacić więcej za konkretne rozwiązania. Jednak z pomocą przychodzi Twój bliski znajomy. Opowiada, że niedawno sam kupił sobie buty i sprawdzają się doskonale i podaje Ci ich nazwę. Najprawdopodobniej to właśnie na nie zdecydujesz się w niedługim czasie, bo prawdopodobieństwo, że trafisz dobrze, że jest znacznie większe, niż sugerując się samymi opisami na stronach internetowych. Tak właśnie działa marketing szeptany. Dowiedz się jakie korzyści daje firmie i jak efektywnie wykorzystać go w promocji marki!

Buzz marketing – najważniejsze informacje

Siła rekomendacji w marketingu jest nie do przeceniania. Ten fakt bardzo konkretnie zaznaczył w swojej książce „Wywieranie wpływu na ludzi” profesor psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie – Robert Beno Cialdini. Podążanie za tłumem i powtarzanie decyzji podejmowanych przez inne osoby to technika znana od stuleci i wykorzystywana przez ludzi w praktycznie każdym aspekcie życia. Oczywiście nie ma w tym nic złego. Wręcz przeciwnie, badania wskazują, że osoby podejmujące decyzje z uwzględnieniem poczynań innych obywateli zwykle popełniają mniej błędów. Wynika to z faktu, że w takich sytuacjach stawiamy na rozwiązania już sprawdzone i przetestowane przez inne osoby, a co za tym idzie mniej ryzykowne. Wiedza ta przydaje się również w psychologi sprzedaży. Buzz marketing ma właśnie za zadanie pokazać odbiorcom, że wybór produktów tej konkretnej marki jest najlepszym rozwiązaniem i nie będzie go żałować. W końcu skoro tyle konsumentów jest zadowolonych, to dlaczego miałoby być inaczej w tym przypadku?

 

Najważniejsze zalety marketingu szeptanego

Niestety, buzz marketing niejednokrotnie wywołuje konotacje związane ze sztucznymi wpisami promocyjnymi umieszczonymi w Internecie, przez co wiele firm bagatelizuje korzyści, które może im przynieść ta forma promocji. Badania jednoznacznie wskazują, że zdecydowana większość użytkowników sieci, bo około 90% przed dokonaniem zakupu pierw wyszukuje w Internecie opinie na temat danego produktu lub całej marki. Najczęściej internauci starają się przeczytać co najmniej kilka lub kilkanaście recenzji przed podjęciem ostatecznej decyzji. Marketing szeptanym jest więc narzędziem o ogromnym potencjale, a zakres jego działań jest bardzo szeroki. Może być skutecznie wykorzystywany w praktycznie każdej branży zarówno w małych firmach, jak i w ogromnych korporacjach działających na międzynarodowym rynku. Innymi korzyściami wynikającymi z prowadzenia kampanii w ramach marketingu rekomendacji są:

 

Poprawa reputacjiMarketing szeptany zdecydowanie pozytywnie wpływa na e-pr marki. Szczerze i autentyczne opinie sprawiają, że marka budzi pozytywne skojarzenia, a odbiorcy darzą ją większym zaufaniem niż konkurencję.

 

Zapobieganie kryzysom wizerunkowymBuzz marketing wymusza na firmie stały monitoring wzmianek na temat marki, a to przyczynia się do lokalizowania ewentualnych kryzysów wizerunkowych na bardzo pierwotnym etapie. Wyłapywanie świeżo pojawiających się skarg i negatywnych komentarzy pozwala na szybką reakcję i ograniczenie eskalacji problemu.

 

Budowanie zaangażowanej społeczności – Nie ma lepszej metody na zachęcanie odbiorców do dialogu niż marketing szeptany. Dzięki temu użytkownicy chętniej i znacznie częściej dzielą się swoimi doświadczeniami i namawiają do tego również inne osoby.

 

Zdobycie feedbackuMarketing szeptany to nie tylko działania zwiększające sprzedaż. Pozwala on również na zdobycie cennych informacji wprost od konsumentów. Prowadzenie dialogu bezpośrednio z użytkownikami produktów pozwala na wyłapanie ewentualnych niedociągnięć i poznanie potrzeb klientów, a co za tym idzie na dopracowanie oferty do perfekcji.

 

Kampania buzz marketingu – jak ją przygotować?

Pierwszym krokiem w kierunku przygotowania skutecznej kampanii buzz marketingu jest opracowanie strategii marketingowej. Cieżko jest działać bez zarysowanego planu i ustalonych celów. Działania mogą przyjąć przecież różny charakter i wszystko zależy od tego, na czym dokładnie nam zależy. Profesjonalna kampania powinna zawierać także analizę wizerunku marki w Internecie oraz audyt dotychczasowych działań. Dzięki temu będzie można odpowiednio dostosować wszystkie elementy kampanii, tak by były, jak najbardziej efektywne i skuteczne. Jest to szczególnie ważne w przypadku publikowania opinii o sklepie w serwisach opiniotwórczych typu opineo, ceneo czy gowork. Jeśli do tej pory nie znajdowały się tam praktycznie żadne wzmianki na temat firmy to nie będzie dobrym wyborem zalanie ich z dnia na dzień setkami komentarzy. Przygotowują się do działań, warto pomyśleć rownież o tym, czy chcemy prowadzić marketing szeptany w sposób jawny, czy ukryty. W przypadku pierwszym niezbędne będzie wyznaczenie kompetentnego przedstawiciela marki. Natomiast w sytuacji numer dwa działania prowadzone są z poziomu kont zwykłych, przeciętnych użytkowników internetu. Profesjonalnie oraz prawidłowo wykonany buzz marketing jest gwarancją sukcesu firmy i wzmacnia jej pozycję na rynku. Dlatego, jeśli chcesz mieć pewność, że każdy etap kampanii jest odpowiednio przygotowany i kontrolowany, to skontaktuj się z doświadczonymi ekspertami WMH Agency. Udzielą Ci kompleksowych informacji i zadbają o wszechstronne działania skupiające się na poprawie wizerunku marki w Internecie.

 

Autor: Piotr Sulewski, biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie; Prezes Zarządu WMH sp. z o.o. sp.k opinie.

Źródło: Artykuł partnerski 

Leave a Comment